top of page

MTV Artık Yok

  • Yazarın fotoğrafı: Öykü Gül
    Öykü Gül
  • 18 Eki
  • 2 dakikada okunur

Güncelleme tarihi: 20 Eki

1981’de “Video Killed the Radio Star” klibiyle başlayan yayın hayatı, 44 yıl sonra sessizce sona eriyor. Paramount Global’in kararıyla MTV Music, MTV 80s ve MTV 90s gibi tüm müzik kanalları dünya genelinde kapanacak. Bu, yalnızca medya tüketim alışkanlıklarının dijital platformlara kaymasının değil, aynı zamanda merkezi kültürel otoritelerin çözülüşünün sembolü.



MTV, müziği yalnızca dinlenen bir formdan izlenen bir deneyime dönüştürerek gençlik kültürünü şekillendirdi. Michael Jackson, Madonna, Nirvana gibi isimlerin küresel ikonlara dönüşmesinde MTV’nin payı büyüktü. Fakat bu başarı, tartışmasız değildi. Kanalın 1980’lerde siyahi sanatçılara yer vermemesi, David Bowie gibi isimlerin doğrudan eleştirisine neden oldu. Bowie, 1983’te canlı yayında MTV’ye “Neden siyahi müzisyenleri göstermiyorsunuz?” diye sorduğunda, kanalın müzikteki dengesizliği dünya gündemine taşındı. Daha sonra Michael Jackson’ın Billie Jean klibinin yayınlanmasıyla bu engel kısmen aşılsa da, MTV’nin müziği beyaz, heteronormatif bir estetikle çerçevelediği eleştirileri hiç dinmedi.


1990’lar ve 2000’lerde MTV, müzikten uzaklaşıp reality şovlara yönelirken birçok sanatçı kanalın “görsel tüketime dayalı” anlayışını eleştirdi. Nirvana, MTV Unplugged performansını bile sisteme meydan okuma olarak sahneledi; Pearl Jam, MTV ödül törenlerini boykot etti. Madonna, sınırları zorlayan klipleriyle kanalın sansür anlayışına karşı durdu. MTV, bir yandan popüler kültürün motoruyken diğer yandan müzik endüstrisinin piyasa baskıları ve temsil krizlerinin aynası haline geldi.


1990’lar ve 2000’lerde MTV, müzikten uzaklaşıp reality şovlara yönelirken birçok sanatçı kanalın “görsel tüketime dayalı” anlayışını eleştirdi. Nirvana, MTV Unplugged performansını bile sisteme meydan okuma olarak sahneledi; Pearl Jam, MTV ödül törenlerini boykot etti. Madonna, sınırları zorlayan klipleriyle kanalın sansür anlayışına karşı durdu. MTV, bir yandan popüler kültürün motoruyken diğer yandan müzik endüstrisinin piyasa baskıları ve temsil krizlerinin aynası haline geldi.


VJ’lerin ve tüm dünyada aynı anda yayımlanan müzik videolarının çağı artık kapandı. TV markası tamamen kaybolmuş değil (ödül törenleri ve dijital varlığı sürecek) ve müzik videoları da çevrimiçi ortamda hâlâ popülerliğini koruyor, anında küresel kitlelere ulaşabiliyor





*AI tarafından hazırlandı.

 
 
 

Yorumlar


Bu gönderiye yorum yapmak artık mümkün değil. Daha fazla bilgi için site sahibiyle iletişime geçin.
bottom of page